Za sakrální architekturou významného kostela Narození Panny Marie s architektkou Lucií Kavanovou. Současnou podobu kostela navrhl František Maxmilián Kaňka v duchu barokní gotiky, stavitelem byl Octavio Broggio. Původně středověký trojlodní kostel bazilikálního typu s dlouhým polygonálním presbytářem a dvojvěžím v západním průčelí byl vystavěn mezi lety 1333–1352 jako součást kláštera augustiniánů kanovníků, který nechal založit Jan IV. z Dražic. Roudnice byla v období středověku významným kulturním centrem, ale její slibný rozkvět ukončily husitské války, po nichž areál začal chátrat. Obnova započala v roce 1725 podle plánů Františka Maxmiliána Kaňky ve stylu barokní gotiky. Klášter v Roudnici je dodnes obýván a slouží i jako sídlo římskokatolické farnosti.
František Maxmilián Kaňka (1674–1766) byl významný český architekt pozdního baroka. Po studiu v zahraničí spolupracoval na stavbách např. s Giovannim Battistou Alliprandim, Janem Blažejem Santinim-Aichelem a Kiliánem Ignácem Dientzenhoferem i soudobými sochaři a malíři. Ve své tvorbě a úzkém propojení se zadavateli se věnoval jak sakrálním zakázkám, tak i profánním stavbám pro aristokracii.
Průvodce/kyně: Lucie Kavanová, městská architektka
ne 29. 9. | 14:00 | kostel Narození Panny Marie, Roudnice nad Labem